înapoi

“Dji. Death fails”. De la A la Z. Making of.

26 decembrie, 2012
 
Serghei Kirillov, manager de proiect, vizualizator

Aceasta este a patra lucrare la număr. Am făcut-o timp de jumătate de an. O perioadă destul de lungă din care am hotărît să vă transmitem experiența care am acumulat-o.

Deci, cu ce am început?

Desigur, cu IDEEA. În general, descrierea procesului creativ este destul de dificil, așa că o să presupunem că ideea a aparut de la sine și inspirați, am început să lucrăm la realizarea ei.

Tot procesul de lucru asupra desenului animat îl putem diviza în cîteva etape:

  1. Preproducție
  2. Producție
  3. Postproducție

Să începem cu Preproducția

Preproducție

La această etapă se planifică lucrul de mai departe, se scrie scenariul, se crează personajele, se desenează decupajul și se face animaticul. Anume în așa ordine.

Scenariul

Scenariul – o imensitate de hîrtii zvîrlite, fum de tutun de nu te vezi în el, ochi roșii de la calculator...  un calculator distrus, și nu numai unul. Cam în așa condiții a fost scris scenariul pentru acest episod. Puteți să-l citiți, nu se ascune de nimeni,chiar aici.

Acum e rîndul personajelor, după gîndurile noastre în desenul animat trebuia să fie trei personaje:



Cum se crea personajul Dji am scris în blogul nostru, am vrea să atragem atenția asupra celorlalte două personaje.



În general lucrul asupra personajelor se începe cu perfecționarea sketch-urilor alb-negru. Ele se crează destul de multe, pînă cînd regizorul spune: ”Asta e! Îmi place”. În cazul Doctorului situația a fost similară și fraza ”Asta e! Îmi place” a fost spusă anume la următoarea variantă:

Doctorul, variantă în creion

Iată cîte personaje au fost propuse regizorului.

Prelucrarea se face nu numai asupra figurii personajului, dar și a feței. Am făcut nu numai 2-3 variante, considerabil mai mult (regizorul nostru e destul de critic), așa că mult material rămîne în afara cadrului. În final, cînd este aleasă varianta cea mai potrivită, ea este colorată. Pentru ce să facem asta daca el nu este modelat în 3D? Din cauză ca să fie clar cum o să arate în final. Interpretarea în creion nu ne spune cum o să fie, lipsesc culorile și volumul.


Cel mai important în alegerea unui personaj nu este tehnica în care este făcut, ci relatarea emoțională care o face, adică nu întotdeauna e important CUM e desenat personajul, principalul e ca el să transmită viziunea regizorului.



Mergem la următorul pesonaj, Bob.
Bob este un șofer la distanțe mari. A obosit atît de mult încît a adormit la volan. Ca rezultat face cunoștință cu Dji. Acest personaj e mai complicat ca Doctorul din cauză că are cîteva ipostaze:

  1. Viu în mașină
  2. În spital, reanimație
  3. Și, în sfîrșit, fantomă

Apropo, cadrul cu Bob în mașină a fost facut la sfîrșitul producerii desenului animat, chiar cu cîteva zile înainte de a termina lucrul din cauză ca am simțit că trebuie conturat începutul filmului.

Iata cum arată personajele atunci cînd noi ”facem cunoștință” cu ele, anume variantele care le-a ales regizorul.

Acestea sunt cei care puteau deveni Bob.



În general, toate acestea trebuiesc create, desenate și suflate cu viață.
Desenarea emoțiilor personajelor

Iată varianta finală



Dacă cu stările obișnuite ale lui Bob tot erau în principiu clar atunci cu starea de duh a fost dificil de tot. Cum trebuia să arate la momentul creării era greu de imaginat.



Am încercat să desenăm, dar s-a primit cam straniu, poate pentru un desen animat 2D avea să meargă, dar nicicum pentru unul 3D. Așa că am început să experimentăm, și, în final am ajuns la acest rezultat.



Nimic extraordinar, dar sufletul lui Bob a fost executat în 2 pachete software. Corpul și fluidele în Maya, interacțiunea cu personajul și culoarea – Nuke.
Am primit un rezultat interesant.
Cam așa! Aici am terminat cu personajele, mai departe urmează decupajul - următoarea etapă a preproducției.



Pentru început decupajul se face în alb-negru, apoi se umple cu culoare. La această etapă înțelegem în ce gamă va fi desenul animat, ce atmosferă o să fie în cadru, și, aproximativ, ce lumină o să avem.
Desigur, odată făcut decupajul ar trebui să oprească procesul creativ asupra vizualului, dar nu este calea care o alegem. Echipa noastră oricum aduce schimbări care sunt orientate în favoarea calității. Ca rezultat primim produsul final destul de diferit decît ceea ce a fost planificat.

Setup-ul personajelor

Grafica computerizată – un cuplaj dintre artă și tehnologie.



Înainte că să începem animarea unui personaj, e nevoie să facem setup-ul: setarea tuturor elementelor care controlează personajul și verificarea dacă personajul poate să facă toate mișcările de care are nevoie multpreastimatul Regizor. Noi nu folosim nici un fel de soluții de-a gata și facem toate rig-urile singuri.

Mediul



Finisînd toate pregătirile personajului pentru animație, e timpul să ne gîndim la locul în care o să se petreacă acțiunea. Aici e etapa de creare a mediului.
În desenele animate precedente am încercat să economisim timp și făceam toate fundalurile 2D. Adică, pictorul facea o imagine pe care se adăugau personajele 3D, efectele speciale etc. Ca efect primeam o simbioză reușită între grafica 2D și 3D. Totul era bine, dar această tehnologie presupunea oarecare limite: în afară de faptul că pentru personajul 3D era dificil să interacționeze cu obiectele 2D, noi nu aveam posibilitatea de a manipula cu camera, de aceea trebuia să uităm de întorsături și trucaje.



În acest desen animat noi am hotărît să nu ne limităm și să facem totul în 3D. Acest lucru nu înseamnă ca nu trebuie de desenat 2D imagini pentru fundaluri. Imaginile desenate se folosesc ca exemple pentru lumină, plasarea în mediu și culoarea obiectelor. Bazîndu-ne pe aceste lucruri putem trece la texturarea back-urilor.
Atunci cînd sunt gata pesonajele, setup-urile pentru ele și mediul putem trece la animație.

Animație

La acest desen animat au lucrat 4 animatori și jumătate.
O animație bună se primește atunci cînd animatorul intră absolut în rolul personajului, adică putem spune că animatorul este un actor de teatru sau film.



Ce e interesant, fiecare din animatori înțelege mișcările personajului în felul său. Respectiv, se primește că unul și același personaj la animatori se mișcă diferit. Ca să evităm așa situații noi filmăm video de referință. Ce sunt astea? Camera de filmat în mîini, cîțiva voluntari și ACTION, actorii intră în scenă și încep să devină personaje: gîndesc, se mișcă, mimează, trăiesc. Facem asta pentru ca toți animatorii să aibă același concept despre mișcările personajelor care trebuiesc animați.
Apropo, avem în studiou Superviserul pe animație. Și e un tip serios, anume el se ocupă de faptul ca totul să fie făcut așa cum a fost filmat în video-ul de referință.
Animația se află aproximativ la jumătate din toată producția desenului animat. După animație trecem la vizualizare.

Vizualizare

Vizualizatorii noștri sunt siguri că aceasta este cea mai importantă parte din producție. La această etapă totul începe să aibă culoare. De obicei se face în cîteva etape:
1. Pictorul colorează desenul 3D.
2. Vizualizatorul repetă schema de lumină și atmosfera ca în imagine.

Cum acest lucru se face la noi:
1. Pictorul colorează desenul 3D.
2. Vizualizatorul repetă schema de lumină și atmosfera ca în imagine... la el nimic nu se primește, adică, se primește, dar în animație acest lucru nu arată atît de bine ca în imagine, ba apare vreo problemă cu sursele auxiliare de lumină, ba nu a facut corect schema de lumină, de aceea în următoarele cadre, atunci cînd camera de filmat se întoarce imaginea se comportă imprevizibil.
Cam așa.
În realitate acest lucru nu este o problemă atît de mare, deoarece, și pictorul și vizualizatorul se așează împreuna și lucrează la productul final, așa ca să aranjeze pe amîndoi.



Vizualizarea – una din etapele care are nevoie de cele mai multe resurse. Și atunci am început să numărăm shot-urile, am înțeles că fără o render farm nu ne descurcăm. În așa fel, am achiziționat o render farm cu ajutorul ”Kaspersky Lab”. Una mică, de tot pentru 10 calculatoare, dar necătînd la acest fapt ea ne-a ajutat foarte mult. Fără ea posibil poate pînă acum faceam render-ul la desenul animat.
În afară de hardware desigur că am avut nevoie și de software. După o serie de analize am hotărît să facem totul în V-Ray. El s-a inclus de minune în pipeline-ul nostru și ne-a ajutat să economisim foarte mult timp.

Compositing



Vizualizarea – nici pe departe nu este ultima etapă în procesul de producție. Ea merge de mînă cu compositing-ul. La această etapă totul se adună grămadă. Luînd în considerație că rendering-ul se face la sfîrșitul producției se întîmplă următorul lucru: primele 70% din timpul de lucru asupra proiectului membrii echipei lucrează mai mult sau mai puțin relaxat. Realizînd că au mult timp, se aventurează în procesul creativ, își permit să facă căteva variante de lucru etc. Respectiv, ajungînd la ultima etapă a vizualizării timp pentru a face erori nu mai ramîne deloc.



Compouzerii, vizualizatorii lucrează într-un regim foarte strict. De multe ori se întîmplă așa că nu mai reușim să facem schimbări în imagine, lumină sau mediu. De aceea lucrăm cu materialul care îl avem. Deci, la etapa compositing-ului lucrăm cu ceea ce am primit în rezultatul la render-ing (culoarea vestei doctorului de exemplu), care s-a primit verde închis, ceea ce e diferit de viziunea regizorului. Pentru ca să nu dăm materialul cu doctorul din nou la render noi simplu schimbăm culoarea în toate shot-urile.

Editare

De fapt editarea desenului animat nu este un proces aparte. El se petrece pe toată perioada producției. Iar în final se îmbunătățesc cîteva neregularități.

Iată și am terminat. Felicitări, a-ți citit pînă la sfîrșit =)

Iar acum un mic bonus

Ceea ce nu am povestit în descrierea producției – cîteva detalii plăcute!
În procesul de dezvoltare a personajelor am atras o atenție sporită la următoarele obiecte:
1. Ceasul lui Dji – a fost detalizat la maximum, din cauză că este un gadget care va fi cu eroul nostru în următoarele episoade.





2. Coasa – dacă ați observat, tăișul coasei e legat în mod clasic cu lemn, ci cu scheletul unei mîini, care repetă mîna lui Dji.



Tot așa atenție la detalii e prezentă și în cadrul unde doctorul este în cabinetul său. Acolo găsiți niște cărți foarte rare. Editate într-un tiraj foarte mic – un singur exemplar. Una din ele de exemplu, este ”Recete uitate de tartine”.



De asemenea în acest episod o să găsiți indicii pentru al doilea episod. Ce fel de indicii? Unul din personajele din al doilea episod îl găsiți aici. Care din ei o să aflați mai tîrziu.
Iar acum puteți să vedeți rezultatele procesului descris...
P.S.: Mulțumim Laboratorului Kasperky pentru ajutorul în achiziționarea render farm-ului pentru desenul animat.
Alte lucrări care au fost realizate de noi puteți să le vizionați pe canalul nostru Youtube.

Adaugă comentariu
 
 
 
 

Ţiganul –

un desen animate 3D despre o istorie veselă din viaţa ţiganilor şi legile vieţii de zi cu zi. Noi am dorit sa arătam, cum se produce un desen animat 3D de la A la Z.
La fel puteţi participa şi apărea în titrele desenului animat.

Investitorilor

Daca sunteti interesati sa deveniti investitor in proiectul "Tiganul", expediati propunerele la adresa investor@simpals.md

arhiva bloguluiRSSSSSSS

etapele

Acum lucrăm asupra scenariului

Ce-i asta?

Asta-i colibă